Motoryzacja
0

Aquaplaning – jak go uniknąć?

W porze deszczowej, częste jest zjawisko aquaplaningu. Polega ono na utracie przyczepności podczas jazdy, zjawisko to spowodowane jest utrzymywaniem się wody na powierzchni drogi. Konsekwencją tego zdarzenia jest brak odprowadzania wody przez bieżnik i utrata panowania nad pojazdem. Pozbawienie styczności opony z jezdnią jest jedną z najniebezpieczniejszych sytuacji, dochodzi wtedy do drastycznego spadku przyczepności przez […]

W porze deszczowej, częste jest zjawisko aquaplaningu. Polega ono na utracie przyczepności podczas jazdy, zjawisko to spowodowane jest utrzymywaniem się wody na powierzchni drogi. Konsekwencją tego zdarzenia jest brak odprowadzania wody przez bieżnik i utrata panowania nad pojazdem.

aquaplaningPozbawienie styczności opony z jezdnią jest jedną z najniebezpieczniejszych sytuacji, dochodzi wtedy do drastycznego spadku przyczepności przez co samochód zaczyna płynąc. To jest tzw. zjawisko aquaplaningu. Głównymi przyczynami występowania aquaplaningu są:

  • Nadmierna prędkość
  • Zbyt duży stopień zużycia zawieszenia
  • Zły stan techniczny opon
  • Ciśnienie opon
  • Stan nawierzchni
  • Warstwa wody utrzymującej się na powierzchni

Podstawową oznaką występowania aquaplaningu jest brak reakcji samochodu na manewry wykonywane przez kierowcę. Następnie można zaobserwować wzrost obrotów pojazdu, lub też jego głośniejszą pracę. Samochody wyposażone w kontrolę trakcji zaczną sygnalizować problemy w tym zakresie poprzez zaświecenie się kontrolki. Reakcja na zjawisko nie powinna być gwałtowna, nie powinno się zwiększać prędkości, gwałtownie hamować i ruszać kierownicą, ponieważ po odzyskaniu przyczepności auto może gwałtownie skręcić. Te wszystkie zachowania mogą spowodować pogorszenie sytuacji. Warto pamiętać, aby pozostawić auto samo sobie, wtedy prędkość samoistnie się wytraci, aż do momentu kiedy odzyska kontakt z nawierzchnią.

Kluczem do (częściowego) rozwiązania problemu aquaplaningu jest zakup odpowiednich opon, czyli o właściwej głębokości bieżnika. W sytuacji kiedy bieżnik jest zbyt starty zagrożenie utraty kontaktu z nawierzchnią znacznie wzrasta. Przykładowo przy głębokości bieżnika 1mm droga hamowania wynosi 90 metrów, przy 7 mm 52 metry. Różnica jest naprawdę spora.  Nabywając opony trzeba pamiętać o przeanalizowaniu wszystkich cech opony, która będzie zapewniała jak największe bezpieczeństwo na drodze.  Kiedy opony zostaną już kupione należy o nie odpowiednio dbać, sprawdzać ich ciśnienie, głębokość bieżnika aby uniknąć zjawiska aquaplaningu, niezwykle niebezpiecznego, nie tylko dla samego kierowcy ale także dla innych uczestników ruchu.

Share:
  • googleplus
  • linkedin
  • tumblr
  • rss
  • pinterest

Autor: MegaNews

There are 0 comments

Leave a comment

Want to express your opinion?
Leave a reply!

Przeczytaj poprzedni wpis:
bariery podczerwieni
Bariery podczerwieni

Aktywne bariery podczerwieni służą do wykrywania ruchu, zalicza się je do zewnętrznych czujek obwodowych. Montowane są zazwyczaj na zewnątrz chronionych...

Zamknij