Motoryzacja
0

Olej do skutera – wymiana krok po kroku

Skutery należą do jednośladów wyjątkowo zwrotnych i zgrabnych. Cieszą się dużą popularnością ze względu na wygodę użytkowania. Jednakże również w przypadku tych niewielkich środków transportu warto pamiętać o prawidłowej i regularnej konserwacji, która jest niezwykle istotna.  Do podstawowych działań, jakich lekceważyć absolutnie nie można, należy wymiana oleju silnikowego. Dbanie o pojazd – niezależnie od przebiegu. […]

Olej do skutera - wymiana krok po krokuSkutery należą do jednośladów wyjątkowo zwrotnych i zgrabnych. Cieszą się dużą popularnością ze względu na wygodę użytkowania. Jednakże również w przypadku tych niewielkich środków transportu warto pamiętać o prawidłowej i regularnej konserwacji, która jest niezwykle istotna.  Do podstawowych działań, jakich lekceważyć absolutnie nie można, należy wymiana oleju silnikowego.

Dbanie o pojazd – niezależnie od przebiegu.

Jeśli staliśmy się szczęśliwymi posiadaczami nowego, pozbawionego wszelkich śladów eksploatacji skutera, to należy pamiętać, iż w początkowym okresie (tzw. „docierania”) niezbędna jest intensywniejsza dbałość o silnik. Wymian oleju dokonujemy więc kolejno po 300, 1000 i 2000 kilometrów (wyjątkowo zapobiegliwi posiadacze skuterów decydują się na pierwszą interwencję nawet po przebyciu mniej niż 100 km). W toku późniejszego użytkowania optymalna jest wymiana oleju co 2000 kilometrów. Wszystko to ma na celu ochronę silnika oraz prewencję szybkiego zużycia jego poszczególnych podzespołów. Trzeba bowiem wiedzieć, że podczas wspomnianego docierania się silnika w pojeździe, do oleju przenikają mikroopiłki. Stąd – olej do skutera zmienia swoją konsystencję i fakturę i nie tylko nie jest w stanie chronić poszczególnych elementów silnika, ale wręcz może doprowadzić do ich wyeksploatowania.

Również po wstępnym „dotarciu” konieczna jest regularna dbałość o to, by poziom i jakość oleju do skutera były odpowiednie. Ciśnienie, jakie wytwarza się podczas pracy silnika (który, mimo niewielkiej wielkości skutera, może osiągać do 8000 obrotów na minutę) sprawia, że krążąca po nim smarująca ciecz zmienia strukturę – spada lepkość oleju (a więc jego podstawowa właściwość ochronna). Wspomniane już drobinki metalu również nie ułatwiają zadania. Ponad to długo niewymieniany olej może zawierać też pewne ilości paliwa czy wody – a więc ulec rozcieńczeniu.

Jak jednak dokonać wymiany oleju w skuterze?

Przede wszystkim konieczne jest odpowiednie dobranie oleju do skutera. Warto posłużyć się przy tym zaleceniami producenta. Kiedy już właściwy produkt będzie w naszym posiadaniu, możemy rozpocząć proces wymiany. Przygotowując się do tego, możemy sprawdzić, czy poszczególne części silnika pracują prawidłowo (czy są szczelne, czy paliwo i woda nie przedostały się do miski olejowej, czy olej nie wycieka przez korek spustowy etc.). W tym celu po przebyciu trasy kilku kilometrów sprawdzamy, na jakim poziomie jest olej w silniku, a jego optymalna ilość powinna wynosić około 50 – 75% pomiędzy minimum a maximum (które są zaznaczone na podziałce korka wlewu oleju). Niewielkie wycieki nie powinny nas niepokoić, jednak większe odchylenia od normy to już powód, by udać się do serwisu naprawczego. Załóżmy jednak, że kontrola przebiegła pomyślnie.

Wymianę rozpoczynamy od spuszczenia starego oleju. Skuter należy w tym celu postawić na równej nawierzchni. Warto również wstępnie oczyścić śrubę spustową oraz blok obudowy silnika z zanieczyszczeń (aby nie dostały się one podczas późniejszych działań do miski olejowej). Następnie możemy przystąpić do poluzowania śruby spustowej. Zawczasu konieczne jest przygotowanie pojemnika na zużyty olej. Po odkręceniu wspomnianej śruby sprężyna i filtr „wyskoczą” z silnika, i dojdzie do stopniowego spływania oleju. Jednorazowy kapsel spustowy, filtr i sprężynę dobrze jest w tym czasie oczyścić ciepłą wodą, a następnie dokładnie osuszyć. W ten sposób łatwiej będzie nam też sprawdzić, jak przedstawia się stan uszczelek w korku. Aby do końca oczyścić silnik ze starego oleju warto przechylić skuter na bok. Pomysłem nie do przyjęcia jest jednak odpalanie silnika.

Po opróżnieniu silnika wsuwamy filtr i sprężynę i zakręcamy spust, uważając, by żadna uszczelka nie przetarła się podczas montażu. Teraz można przystąpić do uzupełnienia oleju – oczywiście dobranego adekwatnie do potrzeb naszego pojazdu. Nowe smarowidło wlewamy przez lejek do miski olejowej, bez pośpiechu i stopniowo. Dobrze jest zacząć od około 0,75 litra, a następnie sprawdzić poziom oleju przy pomocy bagnetu. Jeśli aplikacja przebiegnie prawidłowo, można zakręcić bagnet, sprawdzić, czy nie pojawiają się wycieków. Dla pewności uruchamiamy silnik na kilka minut, aby sprawdzić, czy nie wystąpią nieszczelności. A co ze starym olejem? Cóż, z racji, że stanowi on toksyczny odpad, nie powinniśmy nawet myśleć o jego wyrzucaniu gdziekolwiek. Tę substancję należy oddać do utylizacji – np. w najbliższym warsztacie samochodowym.

Share:
  • googleplus
  • linkedin
  • tumblr
  • rss
  • pinterest

Autor: MegaNews

There are 0 comments

Leave a comment

Want to express your opinion?
Leave a reply!

Przeczytaj poprzedni wpis:
program prosument
Zasady programu Prosument

"Prosument" to program, którego celem jest upowszechnienie w Polsce stosowania odnawialnych źródeł energii  - w tym także fotowoltaiki. Co można...

Zamknij