Zdrowie i uroda
0

Powerfruit po polsku. Śliwki

Zbilansowana dieta nie musi być wcale kosztowna. Co więcej – zaleca się, by spożywane przez nas owoce i warzywa należały do grupy sezonowych – a więc dostępnych w ograniczonym okresie czasu, jednak z pewnością świeżych i do tego niedrogich. Istnieją wśród nich takie produkty, których włączenie do codziennego jadłospisu może wpływać korzystnie nie tylko na […]

plumsZbilansowana dieta nie musi być wcale kosztowna. Co więcej – zaleca się, by spożywane przez nas owoce i warzywa należały do grupy sezonowych – a więc dostępnych w ograniczonym okresie czasu, jednak z pewnością świeżych i do tego niedrogich. Istnieją wśród nich takie produkty, których włączenie do codziennego jadłospisu może wpływać korzystnie nie tylko na zdrowie, dobre samopoczucie, ale również na urodę. Śliwki z pewnością się do takich pokarmów zaliczają, nie tylko w świeżej, ale i suszonej postaci. Można je spożywać przez cały rok, choć oczywiście, każda z odmian będzie miała inny smak.

Imponujący zestaw witamin i minerałów.

Śliwki oddziałują korzystnie nie tylko na nasz układ pokarmowy, ale też na odpornościowy. Zawierają tak niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu związki jak:

* antocyjany – barwniki należące do flawonoidów, jedne z najważniejszych fitozwiązków, które wspomagają profilaktykę chorób serca oraz nowotworów (m.in. raka jelita grubego).

* antyoksydanty – witaminy A, C, E – dzięki nim działanie wolnych rodników jest neutralizowane, a procesy starzenia się skóry – spowolnione;

* błonnik nierozpuszczalny – wpływający korzystnie na perystaltykę jelit oraz regularność wypróżnień, dający poczucie sytości.

* błonnik rozpuszczalny – o właściwościach obniżających stężenie złego cholesterolu we krwi, a także regulujących poziom cukru w organizmie.

* kwas chlorogenowy – fenolowy związek o antyoksydacyjnych właściwościach, neutralizujących rakotwórcze substancje, jakie mogą przenikać do organizmu z zewnętrznego

środowiska.

* kwercetyna – również silny antyoksydant, hamujący wolne rodniki, mogący powstrzymać rozwój komórek nowotworowych hormonozależnych (jak komórki raka piersi), a także wspomagający redukowanie poziomu złego cholesterolu LDL (przyczyniającego się do chorób serca); Kwercetyna zapobiega także wydzielaniu histaminy, ma więc zastosowanie w łagodzeniu dolegliwości alergicznych w przypadku wystąpienia problemów z funkcjonowaniem dróg oddechowych czy w stanach zapalnych.

* potas – pierwiastek obniżający ciśnienie, redukujący skurcze mięśni, zapobiegający chorobom nerek (szczególnie kamicy) a także redukujący ryzyko wystąpienia wylewu. Potas to elektrolit, który pomaga w zachowaniu równowagi płynów w organizmie. Warto dodać, że śliwki suszone spożywane w ilości około 1/4 szklanki, dostarczają nam aż 9 procent dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek.

* sorbitol – naturalny związek organiczny przeciwdziałający zaparciom.

* witaminy z grupy B – regulujące prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego (szczególnie w połączeniu z magnezem).

* witamina K – wspomagająca krzepliwość krwi, a także (wraz z witaminą C) wzmacniająca ściany naczyń krwionośnych.

Warto zachować umiar.

Przeczyszczające właściwości posiadają szczególnie śliwki suszone. Ich spożycie nie powinno więc być nadmierne. Poza regulowaniem procesów trawiennych suszone śliwki dostarczają oczywiście niezbędnych mikroelementów, jednakże cechuje je także wyższa kaloryczność oraz zawartość cukru. Warto jednak wykorzystywać zarówno suszone jak i świeże śliwki przy komponowaniu codziennego jadłospisu. Śliwki mogą być spożywane nie tylko na słodko, ale również w wersji bardziej wytrawnej. Można dodawać je do mięs, zarówno wieprzowiny jak i drobiu, co niewątpliwie doda im ciekawego posmaku i aromatu. Warto pokusić się również o zrobienie „domowego” sosu barbecue, właśnie z wykorzystaniem śliwek. Wystarczy połączyć wysokiej jakości składniki, takie jak: pokrojone, suszone śliwki w soku śliwkowym, ocet winny, miód, sos chilli oraz świeżo starty imbir. Świeże owoce doskonale nadają się także na zupę – czy to w wersji ciepłej, czy w formie chłodnika. Warto kreatywnie wykorzystywać owoce w kuchni, szczególnie, jeśli akurat jest na nie sezon. Śliwki nie tracą swoich zdrowotnych właściwości, o ile zadbamy o odpowiedni sposób ich obróbki.

Źródło: http://a-zdrowie.pl/sliwki-pyszne-pomocne/

Share:
  • googleplus
  • linkedin
  • tumblr
  • rss
  • pinterest

Autor: MegaNews

There are 0 comments

Leave a comment

Want to express your opinion?
Leave a reply!

Przeczytaj poprzedni wpis:
Aplikacje e szkoły

            Wirtualna szkoła to nowoczesny portal informatyczny, platforma do e-learningu, połączona z łatwym w obsłudze i funkcjonalnym dziennikiem elektronicznym. Jej...

Zamknij