Turystyka
0

Savoir-vivre w czasie lotu

Wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej, naszym krajem zainteresowały się tanie linie lotnicze, chętnie otwierające wiele międzynarodowych połączeń. Od tego czasu Polacy zaczęli częściej korzystać z przelotów samolotem – głównie w obrębie Europy, w celach zarobkowych oraz rekreacyjnych. Niestety, w trakcie podróży wielu osobom zdarza się zachowywać niewłaściwie. Powodem tego bywa nieraz brak podstawowej […]

Wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej, naszym krajem zainteresowały się tanie linie lotnicze, chętnie otwierające wiele międzynarodowych połączeń. Od tego czasu Polacy zaczęli częściej korzystać z przelotów samolotem – głównie w obrębie Europy, w celach zarobkowych oraz rekreacyjnych. Niestety, w trakcie podróży wielu osobom zdarza się zachowywać niewłaściwie. Powodem tego bywa nieraz brak podstawowej wiedzy na temat zasad savoir vivre, jakie panują podczas lotu. Dlatego, zanim wzbijemy się w powietrze, warto dowiedzieć się, jak należy się zachowywać, aby nie zrazić do siebie innych osób przebywających na pokładzie samolotu.

Ogólne normy zachowania

Jeżeli podróżujemy w grupie znajomych, chętnie z nimi rozmawiamy – to oczywiste. Pamiętajmy jednak, że nie jesteśmy sami na pokładzie: krzyki oraz głośne śmiechy mogą przeszkadzać współpasażerom. Podobnie jest z piciem alkoholu – jest to dozwolone, ale z umiarem. Kiedy wypijemy za dużo możemy źle się poczuć oraz stać się uciążliwymi współpasażerami dla pozostałych osób. Chcąc umilić sobie podróż, możemy posłuchać muzyki czy obejrzeć film z laptopa (koniecznie jednak załóżmy słuchawki!). Podróżując z dziećmi, pamiętajmy, że na nas spoczywa odpowiedzialność za ich zachowanie. Dlatego powinniśmy zapewnić im właściwą rozrywkę, aby pociechy nie przeszkadzały innym. Po wylądowaniu nie powinno się również klaskać – wedle „pasażerskiej etykiety” czynność ta uznawana jest za reakcję w złym tonie.

Szanujmy personel pokładowy

Przebywając na pokładzie samolotu, powinniśmy uważnie słuchać poleceń stewardów i stewardess. Na początku lotu oraz pod jego koniec zostaniemy poproszeni o zajęcie miejsc i zapięcie pasów – nie powinniśmy tego lekceważyć, bowiem polecenie służy naszemu bezpieczeństwu. Podobnie jest z wyłączeniem telefonu: wiele osób niechętnie to robi, niemniej jest to kwestia nie podlegająca dyskusji. Zaraz po starcie samolotu stewardessa poinstruuje nas, jak zachowywać się w groźnych sytuacjach. W tym momencie nie powinniśmy rozmawiać ani też komentować jej działań, nawet jeśli z jakichś względów wydają nam się one zabawne. Stewardessa nie jest także naszą służącą – należy traktować ją z szacunkiem.

Relacje z pozostałymi pasażerami

Każdy pasażer ma przydzielone własne siedzenie w samolocie. Nie możemy więc zajmować miejsca kogoś innego, nawet jeśli np. koniecznie chcemy siedzieć przy oknie. W trakcie lotu unikajmy nagabywania współpasażerów – może my mamy ochotę zabić nudę pogawędką, ale to jeszcze nie znaczy, że oni znajdują się w identycznej sytuacji. Siedzenia w samolocie są rozkładane, jednak w dobrym tonie jest zapytanie o zgodę pasażera za nami, czy możemy rozłożyć swój fotel.  Jeżeli osoba na siedzeniu obok ogląda na laptopie ciekawy film, powinniśmy powstrzymać się od podglądania. Wszelkie należące do nas rzeczy należy pomieścić w obrębie własnej przestrzeni pokładowej – nie przerzucajmy ich na fotel sąsiada czy pod jego nogi.

Nawet w trakcie krótkiego, dwugodzinnego lotu, pasażerowie mogą swoim zachowaniem skutecznie popsuć innym humor. Dlatego warto dostosować się do ogólnie przyjętych norm. Dzięki temu zarówno my, jak i ludzie wokół nas, będziemy mieli znacznie przyjemniejszą podróż. Odwiedź witrynę internetową, by poznać inne, praktyczne informacje, które znajdują zastosowanie podczas lotu samolotem.

 

Share:
  • googleplus
  • linkedin
  • tumblr
  • rss
  • pinterest

Autor: MegaNews

There are 0 comments

Leave a comment

Want to express your opinion?
Leave a reply!

Przeczytaj poprzedni wpis:
Magazyn - wszystko na swoim miejscu
Magazyn – wszystko na swoim miejscu

Wygodne przechowywanie rzeczy to podstawa świetnej organizacji. Nie tylko w domu, ale także w pracy. Kiedy wszystko jest pod ręką,...

Zamknij