Elektroniczną wymianę dokumentacji (EDI) stosuje się w technologii automatycznej wymiany dokumentów między aplikacjami. Pozwala ona na szybką wymianę informacji pomiędzy różnymi systemami, eliminując omylny czynnik ludzki.
Funkcje oprogramowania EDI
Oprogramowanie EDI realizuje następujące funkcje:
- eksport i import danych z/do aplikacji, co umożliwia współpracę ze stosowanymi
w firmie aplikacjami użytkowymi, np. z arkuszem kalkulacyjnym czy też systemem obsługi magazynu, - konwersję danych, czyli dokumenty wychodzące są zamieniane w dokumenty EDI,
a przychodzące, natomiast przychodzące tłumaczone są na odpowiedni dla aplikacji użytkowania format. Funkcję tę realizuje konwerter danego standardu EDI, - nadawanie i odbieranie komunikatów EDI, czyli obsługa łącza komunikacyjnego
w zakresie nawiązywania połączenia, ustalania parametrów transmisji i przesyłania danych, - zarządzanie i kontrola obrotu dokumentowego, jako funkcje dodatkowe, których zakres zależy od konkretnego oprogramowania i może obejmować: archiwizowanie dokumentów, bazę danych partnerów EDI, kodowanie danych i ich kompresję, operacje łączenia i rozdzielania komunikatów, seryjne tworzenie dokumentów oraz tworzenie raportów kontrolnych dotyczących obrotu dokumentowego.
Technologia WebEDI
Ważną kwestią na drodze popularyzacji EDI jest wprowadzenie technologii WebEDI (zwanej także LiteEDI), znamienne dla niej jest to, że nie wymaga ona wykorzystania oprogramowania EDI przez komunikujące się strony, ponieważ formularze za pomocą których tworzy się dokumenty są dostępne w sieci na stronie internetowej. Jednakże, w wymianie komunikatów występuje pośrednik – firma, która świadczy płatne usługi polegające na konwersji danych z formularzy w postaci komunikatów EDI i odwrotnie, konwersji przychodzących komunikatów EDI w postaci czytelnych formularzy wypełnionych danymi. WebEDI jest bardzo ważna zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Wdrożenie systemy EDI usprawnia funkcjonowanie łańcucha dostaw, co wpływa na podniesienie poziomu obsługi klienta, skrócenie cyklu zamówienie – sprzedaż- fakturowanie – transport – zapłata. Pozwala to na zmniejszenie poziomu zapasów, skrócenie cyklu zamówienia i obiegu pieniężnego w łańcuchu dostaw. Przedsiębiorstwo posiadające wdrożony system EDI może lepiej spełniać potrzeby swoich odbiorców
i dostawców, jednocześnie umacniając więzi między nimi.
Dowiedz się więcej o rozwiązaniach dla nowoczesnych przedsiębiorstw i popraw płynność funkcjonowania swojej firmy. Wybierz Comarch ERP Optima i przegoń konkurencję.