Rozdawanie próbek za free to strategia marketingowa, która może podnieść zyski ze sprzedaży, ale także wpłynąć na pozytywne postrzeganie i zaufanie do marki. Siła tej metody tkwi w bezpośrednim kontakcie z reklamowanym produktem, a także w kształtowaniu świadomości towaru w psychice użytkownika. Dość ważnym faktem jest również podkreślenie wartości produktu – jest on stosowany za free, za darmo, bez płacenia, a te formy promocji są najbardziej lubianymi przez klientów.
Dlaczego warto rozdawać próbki za darmo?
Tradycyjna reklama produktu może jedynie przybliżać obraz towaru, jaki próbujemy sprzedać. Omawia jego specyfikę, zachwala zalety i minimalizuje wady. Jednak w XXI wieku konsument jest nieustannie bombardowany tego typu komunikatami, z tego względu staje się na nie głuchy i często nie dowierza tej formie reklamy. Możliwość wypróbowania produktu na własnej skórze, dotknięcia go, przetestowania i osobistego ocenienia wrażeń jest ogromną zaletą darmowych próbek. Co więcej, mało który klient zignoruje to, co może mieć bez płacenia.
O czym warto pamiętać w kolportażu próbek za free?
Kluczem do sukcesu osiągniętego za pomocą akcji promocyjnej, polegającej na rozdawaniu próbek reklamowych, jest bardzo precyzyjne wyselekcjonowanie grupy docelowej, która testować będzie produkt. Równie ważny jest także kanał dotarcia do klienta. Żadnych korzyści nie przyniesie mailowe oferowanie wersji Trialowej programu młodej matce, która dopiero urodziła dziecko. Jest to błędnie dobrany target i forma promocji. Zdecydowanie więcej plusów dostarczy natomiast dołączenie darmowej próbki kremu na rozstępy do pieluszek dla dzieci, w dobrej, cieszącej się zaufaniem drogerii, gdzie mamy często dokonują zakupów.
Jakość gwarantem sukcesu
Należy także pamiętać o tym, że darmowe próbki to jedynie wstęp do prezentacji produktu. Jednak ten początek interakcji może zachęcić bądź wręcz przeciwnie, odrzucić od dalszych zakupów. Z tego względu bezpłatne próbki muszą być dobrej jakości i odpowiadać faktycznej strukturze i właściwościom reklamowanego produktu. Do testów nie można przekazywać wersji niepełnych, uboższych o jakiś składnik lub przeterminowanych. Ich zadaniem bowiem jest wywołanie jak najlepszej reakcji konsumenta.
Cechy dobrej reklamy
Co prawda dobra i sprawdzona marka, która cieszy się zaufaniem wśród konsumentów, potrafi obronić się sama i nie musi udowadniać, że nowe produkty są warte zakupu. Niemniej jednak nie wszystkie marki szczycą się aż takim powodzeniem wśród klientów. Niektóre muszą inwestować w działania promocyjne. Przekaz informacji dotyczących towarów lub usług powinien być zatem czytelny, dobrze również, aby wzbudzał w ludziach ciekawość. Natarczywe namawianie do zakupu lub usilne wciskanie produktów jest dowodem jedynie na słabość marki. Może co najwyżej wzbudzić jeszcze większy brak zaufania do konkretnej firmy. Identycznie sprawa ma się w odniesieniu do darmowych próbek. Nie mają one spełniać funkcji nadmiernego namawiania do zakupu pełnowartościowego towaru. Próbki rozdawane za free są bowiem elementem uświadamiania klienta, iż dany produkt może być mu potrzebny i jest wart inwestowania środków.
Próbki reklamowe to pierwsze ogniwo w procesie podejmowania decyzji dotyczącej zakupu, warto więc dbać o to, aby wrażenie po kontakcie z produktem było jak najlepsze.